Welcome to my blog, hope you enjoy reading :)
RSS

Sunday, July 12, 2009

Tari HidupKu...

Semalam,,,,
12/7/2009/Air Terjun Bekok,,,,

Hari tersebut merupakan hari dimana aku kembali menyambung hobi yang telah lama aku tinggalkan... dengan deruan air yang mengalir.. kicauan burung.. bunyi reriang yang menambat hatiku... aku kembali mencoret kata di atas sekeping kertas tua yang telah lama terlipat di poketkku.. dengan berbekalkan sebatang pensel dan kertas tersenut, aku mula mengorak langkah mencari hadirnya sumber di dalam hutan Bekok tersebut....

Lama ku nantikan munculnya kata di fikiranku. namun apa yang pasti, tanganku kaku tanpa tarian pensilku. Aku binhung ingin berbicara mengenai apa.... lalu ku utai kakiku mencecak ke kaki air yang leka mengalir... Dingin... sedingin mindaku... lalu ku pandang hadirin yang leka bermandi-manda tanpa sedar hadirnya diriku ini... mereka bahagia sekali....

Aku perlukan idea.... lalu tak semena-mena pena ku mula menari, mencoret sesuatu yang aku tak pasti butirannya... namun otakku menafsir.. "itu bukan sihir tetapi karya mentahmu yang kau hasilkan" aku bahagia sekali.. Akhirnya ia kembali. Kembali mencorak warna hidupku.

Dan akhirnya, maka terhasil lah ini....

Aku bingung...
Aku sangsi...
Hadinya yang tak terduga
Umpama taufan di hidupku
Mengubah rentak tariku
Sehingga pincang sepanjang lagu
Ku cuba lari mencari irama yang lain
namun...
Aku tetap kaku menari
Menari yang tak ku mengerti
Kenapa begini kisah tari ku
Tika waktu mencari yang pasti
Aku ingin tenang...
Aku ingin di danau...
Merani irama rimba
Berteman kehijauan taman sejati
Namun..
Langkaku tetap jua menari
Menari yang tak pasti akhirnya
Andai bisa hati patuh kepada sang minda
Pasti tariku tari gemalai
Tetapi yang pasti
hadirnya mengubah daya tariku
Duhai hati...
Dengarkanlah permintaan ini
Andai benar tercipta ia bukan untuk mu...
Maka damailah dikau dengan ketentuanNya...

Tari Hidupku...

3 comments:

zikD trustworthless said...

your writing have some kind of artistic approach in it ,you know..just go for it if you want..
who knows,rite..??

Azreen said...

thanx fren..
but i wrote just for fun... for me...
just for mu personal collection..
who knows, one day it can be a memoriable of my life...

Azreen said...

thanx fren..
but i wrote just for fun... for me...
just for mu personal collection..
who knows, one day it can be a memoriable of my life...

Post a Comment